مفاخر آذربایجان *** Azərbaycan xadimləri
علی فتحی(آلتین)*آذربایجان ،مراغا، ایران ، آذری و تورکی شعرلری
تاريخ : یکشنبه 9 آذر 1393 | یازار : علی فتحی (آلتین)
+0 به یه ن
زندگینامه دكتر جواد هیئت
دكتر جواد هیئت دكتر جواد هیئت فرزند علی هیئت (متولد ۱۳۰۴ تبریز)، پزشك جراح و پدر جراحی قلب ایران  ، روزنامه نگار و پژوهشگر آذربایجانی بود .  
دكتر هئیت به موازات مطالعات و تألیفات پزشكی در تورك شناسی و فلسفه و اسلام شناسی نیز صاحب مطالعه و اهل نظر است و بعد از انقلاب اسلامی با همكاری چند نفر از دوستان صاحب قلم خود، مجله وارلیق را به زبان های تركی و فارسی منتشر نموده و در زمینه تورك شناسی شخصأ بیش از صد مقاله معروف در رابطه با زبان تركی در این مجله نوشته است.
یكی از تلاش گران مجله « وارلیق » در راه اندازی و انتشار آن، بولود قره چورلو « سهند » بود كه مدت كوتاهی پیش از انتشار اولین شماره آن درگذشت. به همین جهت مدت ها دوستان مجله وارلیق در نظر داشتند كه نام مجله را « سهند » بگذارند ولی با پیشنهاد حمید نطقی به وارلیق تبدیل شد. استاد شهریار در پیامی كه به مجله فرستاد آن را « آزادلیق قوشو وارلیق » ( وارلیق پرنده آزادی ) خواند.
اولین شماره وارلیق به سردبیری حمید نطقی و به مدیر مسئولیتی استاد جواد هیئت در اردیبهشت ۱٣۵٨ انتشار یافت، در همان شماره، خود را ارگان رسمی انجمن آذربایجان نامید، هرچند مقالاتی هم به زبان فارسی منتشر می كرد ولی بیشتر نوشته ها به زبان تركی آذری و اغلب پژوهشی و علمی بودند. استاد هیئت همواره به دوستان و یا مقامات دولتی یادآور می شد كه من یك آذربایجانی ترك و  ترك زبان هستم. زبان مردم آذربایجان تركی است و آذربایجان نام سرزمینی آنان است. هرچند استاد هیئت یكی از شخصیت های برجسته و چند وجهی جامعه آذربایجان و متخصص در علوم پزشگی است ولی سخن گفتن پیرامون ایشان بدون پرداختن به مجله وارلیق امكان پذیر نیست زیرا انتشار این مجله در طول این سال ها همواره مهر و نشان استاد هیئت را با خود داشته است. بنابرین نام و نشان استاد با مجله وارلیق یكی شده، جدایی آن دو قابل تصور نیست.
 وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه و دوسال اول رشته پزشكی را در ایران گذرانده و به استانبول رفت و پس از اخذ دكترای پزشكی، دوره تخصصی جراحی را در استانبول و پاریس به پایان رساند و در سال ۱۳۳۱ به ایران بازگشت. در مدت ۴۸ سال طبابت و جراحی در تهران ، به تدریس و تألیف كتاب ها و مقالات جراحی پرداخت و در فاصله سال های ۵۵ ـ ۱۳۴۳، مجله دانش پزشكی را منتشر نمود. ( در این مجله بیش از پنجاه مقاله علمی به قلم او چاپ شده است ).
در كنار جراحی عمومی، جراحی قلب را آغاز كرد و در سال ۱۳۴۱ برای اولین بار در ایران موفق به انجام جراحی قلب باز شد و پدر قلب كشور نام گرفت،. در سال ۱۳۴۷ اولین عمل پیوند كلیه را در تهران و اولین پیوند قلب سگ ها را در ایران با موفقیت انجام داد. ( دكتر ابتدا روی سگ ها كه تا آن زمان در كشور ما بی سابقه بود ماشین قلب و ریه مصنوعی را به كار گرفت و بعد از عمل جراحی روی ۲۵ سگ در بیمارستان شهربانی ماشین فوق الذكر را در جراحی قلب انسان با موفقیت به كار برد. )
از سال ۱۳۴۲ به نمایندگی ایران در « انجمن بین المللی جراحی » و از سال ۱۳۶۲ به عضویت « آكادمی جراحی پاریس » انتخاب شد. تا كنون بیش از ۲۵ مقاله و سخنرانی از او در كنگره های بین المللی جراحی به زبان های فرانسه، انگلیسی در مجلات معتبر پزشكی خارجی چاپ شده است.
ازسال 1367 نیز بعنوان مدیر گروه جراحی دانشگاه آزاد بوده است
مرگ:
استاد در سال های گذشته عمر خود تعدادی از رفقای بسیار نزدیك و همراه خود را در مجله « وارلیق » از دست داده بود. در این سال ها شمع عمر استادان حمید نطقی، محمد علی فرزانه، پیر هاشمی، سرداری نیا، علی كمالی، بیگدلی، منظوری خامنه، زهتابی و دیگر دوستان و هم رزمان یكی پس از دیگری به پایان رسید كه تاثیر بسیار فراوانی در احساس تنهایی استاد گذاشت. در نتیجه عمر پر بار، پر تلاش، پیگیر و خستگی ناپذیر استاد در ۲۱ مرداد ماه ۱٣۹٣ در شهر باكو پایتخت جمهوری آذربایجان به پایان رسید و چشم از حهان فرو بست
اثار:
سیری در تاریخ زبان و لهجه‌های تركی (۱۳۶۵)
ترومبوز و قلبیت و درمان آن (۱۳۳۵)
نگاهی به تاریخ ادبیات آذربایجان (دوجلد)
مقایسه اللغتین مقایسه فارسی و تركی (۱۳۶۲)
زبان وادبیات تركی آذربایجان در قرن بیستم (گزارش به تركی استانبولی در چهارمین كنگره بین‌المللی توركولوژی - استانبول ۱۳۶۴)
نگاهی به تاریخ و فرهنگ تركان (۱۳۶۵)
آذربایجان شفاهی خلق ادبیاتی (۱۳۶۷)
ادبیات شناسلیق (۱۳۷۴)
خلاصه تاریخ فلسفه غرب
 كناب نگاهی به تاریخ و فرهنگ تركان مدتهاست در دانشگاههای تركیه و آذربایجان بعنوان كتاب درسی معتبر تدریس می شود این كتاب در باكو به خط كریل نیز چاپ شده است.
از هفت جلد كتاب درباره توركولوژی پنج جلد آن در باكو و یك جلد ( نگاهی به تارخ و فرهنگ تركان ) در آنكارا ازطرف وزارت فرهنگ به تركی استانبولی به چاپ رسیده است. علاوه بر این دكتر هئیت ، مقالات علمی از تحقیقات خود را درباره توركولوژی ، تركی سنقر، تركی خلج و تركی خراسانی تهیه و در كنگره های جهانی توركولوژی ارائه نموده و به عضویت فرهنگستان زبان تركیه انتخاب شده است .
دكتر هئیت از طرف دانشگاه های استانبول، باكو و نخجوان عناوین دكترای افتخاری و پروفسـوری دریافت نموده و سال هاست به عنوان یكی از مراجع ترك شناسی در جهان شناخته شده است. دكتر هئیت هنوز هم به فعالیت جراحی و فرهنگی ادامه می دهد.

گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: زندگینامه دكتر جواد هیئت
آرشیو
سون یازی لار
یولداش لار
سایغاج
ایندی بلاق دا : نفر
بوگونون گؤروشو : نفر
دونه نین گؤروشو : نفر
بوتون گؤروش لر : نفر
بو آیین گؤروشو : نفر
باخیش لار :
یازی لار :
یئنیله مه چاغی :